Dieta dla dzieci – jak zdrowo odchudzić dziecko?

Otyłość u dzieci to coraz poważniejszy problem, dotykający coraz to młodsze maluchy. Dlatego też ważne jest, aby już dieta rocznego dziecka była odpowiednio zbilansowana i zawierała najważniejsze dla niego składniki odżywcze, a ilość cukru i szkodliwych tłuszczy została zredukowana do minimum. Im szybciej dziecko nabierze zdrowych nawyków żywieniowych, tym lepiej dla niego. Dowiedz się jak powinna wyglądać dieta dla dzieci w naszym artykule.

Skąd się bierze nadwaga u dzieci i jakie są jej konsekwencje?

dziecko je czekolade

Istnieje szereg chorób (głowie cukrzyca, zaburzenia hormonalne, uszkodzenia układu nerwowego czy choroby genetyczne), które w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększonej masy ciała u dziecka. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że czynniki chorobotwórcze odpowiedzialne są zaledwie za około 5% przypadków otyłości u dzieci. W pozostałych przypadkach winę ponoszą rodzice i opiekunowie, którzy nie są w stanie (bądź nie chcą) poświęcić nieco czasu na skomponowanie najmłodszym wartościowego dla nich i ich zdrowia jadłospisu. Wine za taki stan rzeczy ponosi również zbyt mała aktywność fizyczna.

Nadwaga u dzieci

Nadwaga u dzieci to problem nie tylko natury estetycznej. Zbyt duża masa ciała w wieku dziecięcym może doprowadzić do wielu nawet bardzo poważnych chorób, takich jak:
– cukrzyca typu 2,
– udar mózgu,
– nadciśnienie tętnicze,
– kamica żółciowa,
– nowotwory złośliwe.

Nadwaga i otyłość u dzieci powoduje szereg kompleksów, negatywnie odbijać się na samopoczuciu i poczuciu własnej wartości. To szczególnie niebezpieczne zjawisko w wieku nastoletnim.

O czym nie wolno zapominać odchudzając dziecko? Przede wszystkim:
– dzieci nie powinny otrzymywać suplementów docelowo przeznaczonych do przyspieszania utraty masy działa;
– dziecko nie powinno być poddawane wymagającym i restrykcyjnym dietom odchudzającym;
– w przypadku maluchów poniżej 7. roku życia dzienne zapotrzebowanie na kalorie nie powinno być zmniejszane (zmienić za to musi się jakość posiłków, które powinny zawierać mniej tłuszczu i cukru);
– dieta powinna zawierać dużo błonnika w postaci warzyw, owoców i pełnoziarnistego pieczywa;
– z posiłków należy wyeliminować puste kalorie w postaci majonezu, potraw polanych tłuszczem, warto zrezygnować również z zabielania zupy śmietaną.

Warto zachęcać również dziecko to tego, by pomiędzy posiłkami piło możliwie jak najwięcej wody.

Jak odchudzić dziecko – dieta dla dzieci i sport

dziewczynka pije mleko

Zdrowe i bezpieczne odchudzanie najmłodszych polega przede wszystkim na wprowadzeniu do codziennej diety zdrowych i niskokalorycznych produktów, tym samym eliminując ze spożycia zbyt dużą ilość cukru i szkodliwych tłuszczów. W eliminacji nadwagi niezwykle przydatna jest także solidna dawka aktywności fizycznej. Mogą być to zarówno spacery, jak i jazda rowerem, gra w piłkę czy wycieczka. Istotne jest to, by dziecko pozostawało możliwie jak najwięcej w ruchu i robiło to, co sprawia mu najwięcej przyjemności. To będzie niezwykle przydatne przy redukcji zbędnych kilogramów,gdy ruch dla dziecka będzie przyjemnością, a nie karą. Dieta dla dzieci powinna być oparta o wartościowe produkty, jednak nie powinna zawierać nielubianych przez malucha posiłków. Ponadto nie należy wykluczać dziecka z jedzenia rodzinnych posiłków. Nike powinno dostawać sałatki na obiad podczas gdy cała rodzina będzie spożywała zupełnie coś innego.

Dieta dla dzieci – jak powinna wyglądać?

Dieta dla dzieci nie tylko tego z nadwagą powinna się opierać przede wszystkim na dużej ilości warzyw i owoców, ze zdecydowaną przewagą tych pierwszych. Nie oznacza to jednak, że wystarczy podać dziecku kupowane w sklepie soki owocowe czy słodzone napoje. Te często zawierają tak naprawdę śladową ilość soków owocowych, za to ogromną ilość cukru oraz innych niezbyt zdrowych dodatków. Złym rozwiązaniem jest również podawanie dzieciom wody smakowej lub dosypywanie do niej cukru, gdy dziecko nie chce jej pić. Zamiast jego warto do zwykłej czystej wody dodać miętę, pomarańczę lub inny lubiany przez dziecko owoc. Woda będzie miała lepszy smak, a przy tym nadal pozostanie zdrowa i niekaloryczna. Jeżeli maluch lub sok i nie chce z niego zrezygnować, najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielne przygotowanie w domu warzywno-owocowej mieszanki. Zobacz więcej dietetycznych pomysłów na: https://nicesport.pl/zdrowe-przekaski-dla-dzieci/

Redakcja nicesport.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *